Page

2012/06/11

再び移民局コース/Again to OFII Course

2週間くらい前に移民局から「このコースは義務です。この日時に来なさい。」というレターを受け取りました。あの・・こちらの都合は・・?と思いながら、まあいざとなったら変えてくれると思いますが。。「義務」のところに蛍光ペンで色が付けてありました(笑)。

ベベは一緒に行ってはいけないということで義理の両親にベベを見てもらい、一人で19区に行って来ました。私が住んでるパリの南側とはだいぶ雰囲気が違う感じ。建物も何だか寂しい感じ。

Few weeks ago, OFII sent me a letter saying 'this course is obligator. Come at this date/time.' I guess my schedule is not very important.. ; ) 'Obligator' was colored on the letter. I wasn't allowed to take our bebe so asked my parents in law to look after her and went to 19th district. Atmosphere of 19th is different from where I live. Building was little lonely too.


今回は就職ついての相談コース。驚いたのは・・・何と1対1のインタビューでフランス語だった(><)!!あの・・フランス語ほとんど出来ないんですが。。一応言ったけど、お構いなしでインタビューは進みました(^^;)

いつフランスに来たか、日本ではどんな仕事をしてたの?これから仕事はするの?などなどの質問が聞かれました。私が答えたことの10倍くらいの文字数をタイプしていたので、適当に作って書いてくれていた感じ(笑)。

途中、「子供はいくつ?」と聞かれたので「5週間」と言ったら「5歳ね」と言うので、「いえ、5週間です」と答えたら「はい??」と聞き返されました(^^ゞ。「4月末に産んだんです」と写真も見せたら「あら、かわいいわね〜☆」と。「私の子供は大学生よ〜」というので「え〜、お若いですね〜!」とご機嫌もきちっと取っておきました!?だってコース修了証必要だもん。。

午前中いっぱいかかるかと思ったら1時間ちょっとで終了。無事修了証ももらって家路へ〜。パリの友達のブログを見たところ、担当者によっては次の週じゃないと修了証を出してくれなかったりしたようで(しかもまた取りに行かなくてはいけない・・)、ラッキー!!

It was job advice course. Surprising thing was that it was 1 on 1 interview in FRENCH!! I told that I barely speak French but interview went on...

They asked me when I came to France, what kind of job I was doing in Japan, if I'm planning to work in France etc etc... Interviewer was typing much more than I was answering ; D

She also asked how old my child is so I said '5 weeks' then she said 'ok, 5 years old' so I said 'no no! 5 WEEKS.' I told her I gave birth in the end of April and showed the photo. She said she's so cute! Also told me her kid is already in university. I said 'you look young!' Maybe to make sure I get the certificate..!?

I thought it would take all morning but finished in 1hour or so. Got the certificate and went back home! One of my friend's blog mentioned that she couldn't get the certificate till more than 1 week after so I think I was lucky!

職業カテゴリーについても手書きで書いてあったり適当(笑)。
Job category was written by hand.. ; ) Funny.


0 件のコメント:

コメントを投稿