Page

2012/01/15

ガレット・デ・ロワ/Galette des Rois

ガレット・デ・ロワって知ってます?以下ウィキペディアより抜粋
「フランスの地方ごとに少しずつ異なるが、最も一般的なものは紙の王冠がのった折りパイにフランジパーヌ(アーモンドクリーム)が入ったパイ菓子で、中にフェーヴ(fève、ソラマメの意)と呼ばれる陶製の小さな人形が一つ入っている。公現節(1月6日)に家族で切り分けて食べ、フェーヴが当たった人は王冠を被り、祝福を受け、幸運が1年間継続するといわれる。」

私は実家にあった子供向けお菓子の本に載ってたのを何故か覚えてました。ケーキの名前と中のフェーヴが当たった人は王様〜☆ってことだけ。昔から頭に名前だけあったお菓子がフランスから、と知って何だかつながって嬉しかった(^^ゞ。

今や1月6日とは限らず、12月から3月までパイは販売されてるらしい(笑)。今年は旦那さまのお友達呼んで我が家でやりました☆と言ってもさらーっとパイを食べて後はいつも通り話してるだけなので、日本のボジョレーみたいな感じ?イベント?旦那さまは会社でも皆でやったそうです(^^)そしてさらーっと過ぎたのでフェーヴの写真すら撮らなかった(笑)。王冠はベビーが冠ってました(笑)。フェーヴは売ってるケーキ屋さんによって色々違うみたいです。

We did Galette des Rois today at our place. Originally, people had this on Jan.6th. People eat a pie that has 'fève' inside. Fève is a small pottery figure. The person who had fève inside on their piece, puts the paper crown and gets celebrated and will have good luck for 1 year. (From wiki)

I remembered the name of the cake and the crown part custom from the baking book I had when I was little. I didn't know it was from France but was little happy that the little thing I remembered from long time ago was connected to France : )

Now, the pie is sold from December to March according to everybody. It's a good reason to gather up I guess so we just cut the pie and ate and chat. haha. I didn't even take photo of fève! Fève differs by each bakery.







0 件のコメント:

コメントを投稿